Zwięźle o węźle (6)

Fałszywy alarm rozkładowy. W październiku 2013 r. pojawiła się mocno zaskakująca informacja o planowanym powrocie pociągów pasażerskich na odcinek linii kolejowej nr 35 Wielbark – Szczytno wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy na lata 2013/2014, a więc od 15 grudnia. Na stronie internetowej spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. opublikowano nawet stosowne tabele, które ku powszechnemu zdziwieniu tylko nieznacznie różniły się od obowiązujących w dniu zawieszenia przewozów (Olsztyn – Łapy, Łapy – Olsztyn). Dysputy nad bezsensem takiego pomysłu zostały jednak szybko ucięte: już 11 października „Rynek Kolejowy” doniósł, iż przedmiotowe zamówienia na trasy anulowano (artykuł). Tym samym kolejowy impas na pograniczu Mazur i Kurpi trwa w najlepsze, a biorąc pod uwagę fakt, że również sprawa przewozów towarowych ucichła, częściowo zmodernizowany odcinek linii nr 35 z Wielbarka do Szczytna jeszcze przez długi czas może świecić pustkami.

017 Zwiezle o Wezle 6 03

Autobusy szynowe na razie nie wrócą do Wielbarka. (Wielbark, 04.01.2013)

Drezyną przez Kurpie. W dniach 14 i 15 września 2013 r. na stacji kolejowej Jastrząbka odbył się piknik rekreacyjny „Drezyną przez Kurpie” (plakat). Impreza, zorganizowana już po raz drugi (przed rokiem podobny festyn miał miejsce w Zabielu Wielkim), była owocem współpracy Towarzystwa Dróg Żelaznych z Ostrołęki, Gminy Baranowo i stowarzyszenia Drezyniarze.pl z Warszawy. Główną atrakcję pikniku stanowiły przejażdżki drezynami po linii kolejowej nr 35, w kierunku stacji Zabiele Wielkie, na które w dawnej kasie dworcowej wydawano symboliczne bilety. Oprócz tego zainteresowane osoby mogły spróbować swoich sił w konkursach z nagrodami: zręcznościowym oraz plastycznym „Koleją przez świat”. Nie zabrakło także tradycyjnej wystawy eksponatów kolejowych, Przasnyskie Stowarzyszenie Historii Ożywionej – Drużyna CKM i XXI Pułk Piechoty Dzieci Warszawy i Przysposobienia Kobiet udostępniły do zdjęć umundurowanie i żołnierską broń, natomiast Ochotnicza Straż Pożarna Baranowo zaprezentowała i pozwalała zwiedzać własny wóz bojowy MAN. Te i inne atrakcje zgromadziły na stacji mnóstwo gości, nie tylko z najbliższej okolicy, co należy uznać za spore osiągnięcie Towarzystwa Dróg Żelaznych oraz zaprzyjaźnionych organizacji. Więcej o działaniach TDŻ w 2013 r. i planach na 2014 r. można przeczytać w kolejnym tekście.

017 Zwiezle o Wezle 6 05

Piknik rekreacyjny „Drezyną przez Kurpie” na dwa weekendowe dni ożywił zapomnianą stację kolejową w Jastrząbce… (Jastrząbka, 14-15.09.2013, fot. Drezyniarze.pl)

TDŻ podsumowuje rok 2013 i planuje 2014. Czas sukcesów, lecz przede wszystkim czas wytężonej pracy – tak chyba w największym skrócie można podsumować mijający rok w wykonaniu Towarzystwa Dróg Żelaznych z siedzibą w Ostrołęce. Działania tej młodej organizacji na linii kolejowej nr 35 spowodowały, że wizja przewozów turystycznych między Ostrołęką a Szczytnem wreszcie nabrała realnych kształtów. Profesjonalnie zorganizowana wycinka roślinności porastającej tor sprawiła, że w chwili obecnej odkrzaczony jest niemal cały odcinek z Ostrołęki do Chorzel. W planach dalsze prace aż po Wielbark, a towarzystwo prowadzi już rozmowy ze spółką PKP PLK S.A. w sprawie usunięcia uszkodzeń nawierzchni i ustalenia warunków ewentualnej eksploatacji linii. Dla strony „Węzeł Wielbark i okolice” aktywność TDŻ w mijającym roku skomentował Mariusz Sasiak, współzałożyciel i prezes stowarzyszenia. Według niego szczególnie ważnym momentem był dzień 2 lutego, kiedy na spotkaniu na dworcu w Ostrołęce udało się zgromadzić kilkadziesiąt osób zainteresowanych projektem wskrzeszenia linii kolejowej nr 35. Uznałem wtedy – mówi Mariusz Sasiak – że organizacja takiego spotkania stron (my – PKP) i zaproszenie zainteresowanych osób jest niezbędne do zebrania aktywnej grupy, a także nawiązania współpracy z miastem Ostrołęka. Na lutowych rozmowach pojawili się również emerytowani pracownicy dawnej DOKP, przedstawiciel Sejmiku Wojewódzkiego oraz radni osiedla Stacja. Nie pozostawały bez odzewu kolejne głośne apele medialne TDŻ: Cały czas napływały do nas wartościowe pamiątki kolejowe, urządzenia, dokumenty, narzędzia i inne przeróżne materiały, powoli wzbogacając nasze zasoby. Na wiosnę miłośnicy kolei zabrali się do prac na stacjach oraz szlakach, kontynuując równocześnie działania organizacyjne i promocyjne: Przystąpiliśmy do rozmów z władzami gmin, przez które przebiega linia, aby przekonać je do przejęcia wartościowych stacyjek przeznaczonych do rozbiórki. Efekt zadowalający. W czerwcu zaś włączyliśmy się do organizacji tradycyjnego Festynu Dworcowego w Ostrołęce, co również przyczyniło się do naszej promocji, a jednocześnie znacznie upiększyło imprezę. Lato upłynęło pod znakiem rozpoczęcia wspomnianej już na wstępie wycinki roślinności na linii nr 35, udziału w festynach gminnych i przygotowań do wrześniowej imprezy „Drezyną przez Kurpie”, której poświęcony został oddzielny materiał. Mariusz Sasiak podkreśla rolę współpracy z innymi organizacjami: W przygotowaniu i prowadzeniu imprez wspomagają nas – jako wolontariusze – przyjaciele z Kolejowego Podlasia, a do organizacji pikników drezynowych angażujemy zaprzyjaźnione bractwo Drezyniarze.pl. Jakie zadania zostały przewidziane na zimę oraz na rok 2014? Prezes TDŻ nie kryje entuzjazmu: Zima to okres zbierania sił na aktywny sezon 2014. W planach mamy m. in. budowę własnej drezyny, uzgodnienie z dyrekcją IZ Siedlce uzupełnienia ubytków na linii nr 35 (co ma nastąpić wczesną wiosną) z opcją dopuszczenia jej do ruchu pociągów z prędkością maksymalną 20 km/h, zabezpieczenie stacji kolejowych, regularne patrolowanie szlaków, a wreszcie skupienie się na pozyskaniu środków do „dopieszczenia” naszej działalności. Od wiosny do późniejszej jesieni chcemy także nabrać większego rozmachu w organizacji pikników kolejowych, kontynuować działania zmierzające do uruchomienia pociągu specjalnego dla miłośników kolei, wdrożyć pierwsze elementy „kolejowego szlaku przez historię”, stworzyć możliwość przejażdżek dla zorganizowanych grup oraz, co oczywiste, pogłębić współpracę z gminami celem połączenia festynów z naszą kolejową atrakcją. Jak widać, planów TDŻ ma mnóstwo, a zapał członków organizacji pozwala wierzyć w to, że kolejny rok okaże się równie pomyślny. Co ważne, inicjatywa cieszy się stale wzrastającym poparciem społecznym: Mieszkańcy cieszą się niesamowicie, efekt przerósł oczekiwania, szczególnie na pikniku w Jastrząbce. Podczas naszych ostatnich patroli szlaku – np. tego z udziałem drezyny z filmu „Ryś”, wypożyczonej od kolegów z Białegostoku – mieliśmy mnóstwo pytań o następne tego typu wydarzenia. Krótko mówiąc, jakoś to idzie… Ze swojej strony życzę oczywiście powodzenia, a ponadto zachęcam do obejrzenia nagrania wideo z rozmową, jaką z Mariuszem Sasiakiem przeprowadził „Tygodnik Ostrołęcki” (nagranie).

017 Zwiezle o Wezle 6 06

Tor linii kolejowej nr 35 po wycince. (Nowa Wieś, 02.08.2013, fot. M. Sasiak)

Kolejna kradzież nawierzchni kolejowej koło Wielbarka. Niestety, pomimo dosyć aktywnych działań Policji, co jakiś czas pojawiają się kolejne próby kradzieży elementów infrastruktury kolejowej na liniach kolejowych nr 35 oraz 225. W dniu 6 listopada 2013 r., jak podała „Gazeta Olsztyńska” (artykuł), na odcinku z Chorzel do Wielbarka w pobliżu wsi Wyżegi trzech mężczyzn szykowało się do wywiezienia 42 m szyn, a także 154 szt. łapek, 96 szt. śrub stopowych, 119 szt. nakrętek oraz 47 pierścieni sprężystych. Amatorzy łatwego zarobku mieli jednak pecha: ktoś zauważył proceder i powiadomił Policję, która zdążyła ich przyłapać na gorącym uczynku. Mienie, wycenione na ok. 4 tys. złotych, złodzieje zamierzali sprzedać w punkcie skupu złomu. Teraz grozi im 5 lat pozbawienia wolności.

017 Zwiezle o Wezle 6 07

Efekty działań złodziei na torach kolejowych… (Wielbark Las, 28.08.2012)

Wesołych Świąt! Boże Narodzenie tuż tuż. Wszystkim czytającym te słowa życzę gorąco, żeby nadchodzące Święta minęły im w radosnej i rodzinnej atmosferze, aby były chwilką na uspokojenie codziennego biegu, na odpoczynek oraz refleksję. Z kolei Nowy Rok 2014 niech przyniesie Wam jak najwięcej zdrowia i spełnienia. No i byśmy mogli znowu spotkać pociągi, a przynajmniej turystyczne drezyny, na liniach kolejowych nr 35 i 225.

017 Zwiezle o Wezle 6 08

Źródła: Drezyniarze.pl, Gazeta Olsztyńska, Kurier Ostrołęcki, MM BiałystokRynek Kolejowy, TDŻ, Tygodnik Ostrołęcki

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Zwięźle o węźle. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s